آرمانشهر افلاطون و مقایسه ی آن با آرمانشهر ایران اسلامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان همدان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده جمال اسدزاده فیروزآبادی
- استاد راهنما منصور خوشخویی محسن عیسوی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
در این پایان نامه، آرمانشهر افلاطون از کتاب جمهوری او، و آرمانشهر ایران اسلامی، از قانون اساسی ایران و آثار امام خمینی و استاد مطهری، استنتاج شده است؛ برای شروع ابتدا هر یک از سه مولفه ی رهبری، مردم سالاری و آموزه های تربیتی از نگاه این دو آرمانشهر مورد توصیف، تبیین و سپس مورد مقایسه قرار گرفتند نتیجه این که در موضوع نخست، رهبری در آرمانشهر افلاطون بدست فیلسوف شاهان یا حاکمان حکیم است. او معتقد است رهبران و شاهان باید صمیمانه معتقد به عقل و حکمت شوند. رهبری در ایران اسلامی به دست فقیه عادل بوده که به نیابت از امام زمان (عج) عهده دار حکومت است؛ و این رهبری منشاء الهی دارد در حالی که در آرمانشهر افلاطون تنها به توانمندی علمی و فلسفی حاکمان توجه شده است. در رابطه با موضوع دوم دیدیم که افلاطون اصولاً به مردم سالاری اعتقاد چندانی ندارد و آن را دور از حقیقت می داند و مانند جامه ی رنگینی که برخی زنان و کودکان را شیفته ی خود می کند، واهی می شمرد؛ اما در آرمانشهر ایران اسلامی رأی مردم مورد توجه قرار دارد و اعتقاد بر این است که، رهبری نظام، تنها زمانی می تواند در رساندن جامعه به سعادت موفق شود که از مقبولیت و حمایت مردمی برخوردار باشد و سرانجام در موضوع آموزه های تربیتی دیدیم در برخی موارد مثل عدالت یا برخی صفات بارز اخلاقی مانند درستکاری، دیدگاه آرمانشهر ایران اسلامی، با دیدگاه آرمانشهر افلاطون نزدیک به هم است اما در مواردی مثل دیدگاه اشتراکی بودن زن، در جامعه، و همچنین بی توجهی به نقش خانواده در تربیت کودکان موضع آرمانشهر ایران اسلامی با آرمانشهر افلاطون کاملاً از یکدیگر جداست.
منابع مشابه
عدالت و جنسیّت در آرمانشهر افلاطون: بررسی نگرش افلاطون دربارة زنان
مفسّران آثار افلاطون تفسیر واحدی از نگرش وی دربارۀ زنان به دست ندادهاند؛ زیرا در بررسی آثار افلاطون با قطعاتی ناسازگار، پیچیده و پراکنده در این باره روبهرو شدهاند. از یک سو، افلاطون برای زنان حقوق اجتماعی محدودی قائل بود و آنان را موجوداتی ناتوان و حقیر میدانست. از سوی دیگر، او در چینش آرمانشهر خود برای رسیدن به عدالت، نقشهای اجتماعی مهمّی برای زنان همچون مردان قائل بود و نیز آنان را از حیث ...
متن کاملآرمانشهر ایرانی- اسلامی از منظر نظامی گنجوی
آرمانشهر درک ذهنی تولید شده توسط هر جامعه نسبت به موقعیت خود در تاریخ و فرهنگ محسوب میگردد و یکی از موضوعاتی است که در دورههای مختلف، گاه به شکل متن ادبی، گاه به معنای نظامی اجتماعی- سیاسی و گاه مکانی غیرممکن و دست نیافتنی و گاه ممکن مطرح شده است، اما ترسیم آن برحسب زمان و مکان جلوهای گوناگون پذیرفته است. در ایران، از زمان باستان تا تمدن اسلامی، این اندیشه از سوی بسیاری متفکرین و اندیشمندان ...
متن کاملبررسی و مقایسه آرمانشهر سهراب سپهری و پاد آرمانشهر طاهره صفّارزاده
آرمانشهر یا نیک شهر و دنیای وارونه آن یعنی پاد آرمانشهر یا آنچه گاه از آن با عنوان پلید شهر و دوزخ شهر نام میبرند همواره به عنوان یکی از دغدغههای صاحبان خرد و اندیشه و خاصه ادیبان و شاعران بوده و حضوری پررنگ در متون ادبی داشته است. نگارندگان در این مقاله به بررسی دو مفهوم آرمانشهر و پاد آرمانشهر در شعر دو تن از شاعران نوپرداز معاصر، سهراب سپهری و طاهره صفارزاده پرداختهاند. به این منظور ابتدا...
متن کاملمطالعه بینامتنی میان مدینه فاضله فارابی و آرمانشهر افلاطون
در پایان نامه حاضر با تکیه بر رویکرد بینامتنیت، به بررسی ارتباط میان متن آرمانشهر افلاطون و متن مدینه فاضله فارابی پرداخته شده است. هدف از پژوهش حاضر یافتن رابطه میان این دو متن است وسعی بر آن بوده که نقاط اشتراک و افتراق میان این دو متن بررسی شود تا میزان اصالت متن مدینه فاضله فارابی مشخص شود. برای بررسی میان متن آرمانشهر افلاطون و مدینه فاضله فارابی از منابع و مآخذ کتابخانه ای و برای تحلیل ی...
15 صفحه اولآرمانشهر در آرای روشنفکران عصر مشروطه ایران
هدف پژوهش حاضر، بیان مولفه های آرمانشهری روشنفکران عصر مشروطه ایران است. دگرگونی رابطه ایران با مغرب زمین در عصر مشروطه و ظهور و بروز اندیشه های تجدد خواهانه روشنفکری، سبب دگرگونی در اندیشه های آرمان ورز ایرانی در رویکرد به مفهوم آرمانشهر گردید. در پژوهش حاضر، مولفههای اساسی نگرش به آرمانشهر در آرای هشت تن از مشهورترین روشنفکران عصر مشروطه- میرزا فتحعلی آخوندزاده، میرزا ملکم خان ناظم الدوله، م...
متن کاملعدالت و جنسیّت در آرمانشهر افلاطون: بررسی نگرش افلاطون درباره زنان
مفسّران آثار افلاطون تفسیر واحدی از نگرش وی دربارۀ زنان به دست نداده اند؛ زیرا در بررسی آثار افلاطون با قطعاتی ناسازگار، پیچیده و پراکنده در این باره روبه رو شده اند. از یک سو، افلاطون برای زنان حقوق اجتماعی محدودی قائل بود و آنان را موجوداتی ناتوان و حقیر می دانست. از سوی دیگر، او در چینش آرمانشهر خود برای رسیدن به عدالت، نقش های اجتماعی مهمّی برای زنان همچون مردان قائل بود و نیز آنان را از حیث ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان همدان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023